Szybkość vs elastyczność. Porównujemy samolot i śmigłowiec

Szybkość vs elastyczność. Porównujemy samolot i śmigłowiec

6421
0
UDOSTĘPNIJ

Kiedy stajesz przed wyborem: samolot czy śmigłowiec, musisz zastanowić się przede wszystkim do czego tak naprawdę potrzebujesz maszyny.

 

Oferta Call&Fly to zarówno samoloty, jak i śmigłowce. Dziesiątki modeli różnych wielkości i o różnych możliwościach. Jeżeli taksówkę powietrzną zamierzasz wynająć po raz pierwszy, prawdopodobnie najdłużej będziesz się zastanawiać nad tym co wybrać: samolot czy śmigłowiec. Obydwa rodzaje maszyn mają swoje zalety, ale również pewne ograniczenia. Jak ocenić, która lepiej spełni twoje oczekiwania?

 

Przede wszystkim musisz wiedzieć gdzie chcesz wylądować. Jeżeli w pobliżu celu twojej podróży jest lotnisko, warto wybrać samolot. Jego podstawowa przewaga to prędkość. Najmniejsze samoloty w ofercie Call&Fly – Cessny Skylane i Stationair – rozwijają prędkość przelotową 200 km/h. Turbośmigłowe Pilatus PC-12 i Beechcraft King Air pokonują trasę z prędkością blisko 500 km/h, a samoloty odrzutowe latają nawet ponad 900 km/h, co znacznie skraca czas podróży. Tu – niestety – śmigłowce przegrywają. Najszybsze we flocie Call&Fly Bell 427 i Eurocopter EC145 rozwijają prędkość przelotową 250 km/h. Punkt dla samolotu.

 

Samoloty wygrywają także kolejne kryterium wpływające na szybkość podróży: zasięg. Przy podróżach krajowych ma to mniejsze znaczenie. Zdecydowaną większość tras w Polsce da się pokonać bez międzylądowania na tankowanie, choć na przykład trasy Szczecin – Rzeszów śmigłowiec – w przeciwieństwie do samolotu – nie pokona na jednym baku. Kiedy lecimy dalej – trzeba więc mieć ten aspekt na uwadze. Najkrótszy dystans może pokonać mała Cessna Stationair – 800 km. Zasięg większości samolotów w naszej flocie przekracza 2.000 km, a w przypadku dużego Bombardiera Global 5000, to aż 9.600 km, co pozwala bez lądowania pokonać trasę na przykład do Ameryki Północnej. I znowu punkt dla samolotów, bo śmigłowce bez tankowania mogą pokonać maksymalnie 700 km (EC145), a w większości przypadków będzie to 500 – 600 km.

 

Kolejna kwestia, która może mieć wpływ nie tylko na czas podróży, ale na to, czy w ogóle będzie można wyruszyć w drogę, to pogoda. I tu zwycięzcą jest samolot, który większość trasy pokonuje nad chmurami. Wszystko co złego w pogodzie, dzieje się w chmurach i pod nimi – samolot od tych warunków jest niezależny. Warunkiem wykonania lotu jest lotnisko docelowe z odpowiednimi przyrządami nawigacyjnymi, umożliwiającymi lądowanie w warunkach bez widoczności. Niestety, śmigłowiec może latać tylko przy dobrej widoczności lub do granicy złej pogody (gdyż lata blisko ziemi).

 

W tym zestawieniu samolot pokonuje śmigłowiec także w kwestiach ładunku, jaki można zabrać na pokład i komfortu. Nie chodzi tylko o to na co wpływ ma pogoda (turbulencje), ale także o przestronność kabiny. Tu również przewagę mają samoloty i to niekoniecznie te największe. Przestrzenna kabina samolotu jest trochę wygodniejsza od kompaktowej kabiny śmigłowca (co nie znaczy, że ta nie jest wygodna). Najbardziej widoczna różnica to ustawienie foteli. W samolocie (poza ostatnim rzędem) między usytuowanymi obok siebie fotelami jest odstęp. W śmigłowcu fotele są ustawione tak jak w tylnym rzędzie luksusowej limuzyny – tuż obok siebie.

 

I jeszcze jedna kwestia – pieniądze. Zdecydowanie tańsza jest podróż samolotem, a różnica na tej samej trasie może sięgać 50 procent.

 

Gdzie zatem tkwi przewaga śmigłowca nad samolotem? Elastyczność w wyborze miejsca lądowania to kluczowy aspekt. Jeżeli najbliższe lotnisko lub lądowisko, na którym może wylądować samolot, oddalone jest od celu twojej podróży o więcej niż 50 km, warto pomyśleć o śmigłowcu. Najsłabszym ogniwem jest w tym przypadku transfer z lotniska. Może się okazać, że czas, jaki zyskałeś na podróży samolotem, stracisz w samochodzie. Śmigłowcem możesz przylecieć bezpośrednio do hotelu lub wylądować na trawniku przed siedzibą kontrahenta. Ta przewaga szczególnie widoczna będzie w trudnodostępnym terenie, np. w górach, gdzie samochód którym jedziesz z lotniska, ze względów bezpieczeństwa nie może rozwinąć szczególnie dużych prędkości.

 

Podsumowując: jeżeli twoim priorytetem jest czas, a stosunkowo blisko celu znajduje się lotnisko, wszystkie argumenty przemawiają za wyborem samolotu. Jego dodatkowym atutem będzie przestronna kabina i możliwość lotu w prawie każdych warunkach pogodowych. Wystarczy, że podasz miejscowość do której chcesz się dostać, a najbliższe lotnisko lub lądowisko znajdziemy sami. Jeżeli chcesz wylądować bezpośrednio u celu podróży – nawet poza lotniskiem lub lądowiskiem – wskazanie pada na śmigłowiec.

 

A Ty? Dokąd potrzebujesz się dostać, lub o jakiej podróży myślisz?

Z przyjemnością doradzimy Ci przez całą dobę, siedem dni w tygodniu, jakie są możliwe lotniska i lądowiska, dobierzemy dla Ciebie samolot/śmigłowiec z najlepszym stosunkiem jakości do ceny i prześlemy niezobowiązującą ofertę w kilkanaście minut.

 

BRAK KOMENTARZY