W ostatnich latach popularność podróży drogą powietrzną nieustannie rośnie. Nowych połączeń, podobnie jak statków powietrznych, wciąż przybywa. Przemysł lotniczy pnie się w górę i odpowiada na coraz to nowe, jeszcze bardziej wyszukane potrzeby Klientów. Jednak poza gwarancją wysokiego komfortu podróży, kluczowe znaczenie ma bezpieczeństwo pasażerów.
Wielu ludzi panicznie boi się latać i mają ku temu rozmaite powody.
Niektórzy obawiają się awarii maszyny, innym doskwiera lęk wysokości lub przestrzeni, a część nie lubi dreszczyku emocji, który towarzyszy próbowaniu nowych rzeczy. Źródła obaw mogą być różnorakie, jednak nie zmienia to faktu, że samolot wciąż uważany jest za najbezpieczniejszy środek transportu.
Wystarczy przyjrzeć się pobliskim ulicom. Natężenie ruchu w centrum miasta, zwłaszcza w godzinach szczytu, jest przecież ogromne. Podobnie, jak na wielu głównych trasach, którymi często przemieszczają się podróżujący w sezonie. Im większa jest liczba uczestników ruchu drogowego, tym łatwiej o zagrożenie. Nie ulega również wątpliwości że poruszając się z dozwoloną prędkością i zgodne z przepisami kierowca i tak może liczyć wyłącznie na siebie.
W powietrzu natomiast każdy samolot pilotów ma dwóch a nad ich trasą lotu, separacją od innych samolotów, prędkością i bezpiecznym podejściem do lądowania czuwają dziesiątki kontrolerów, dzięki czemu współczynnik bezpieczeństwa jest przez to nieporównywalnie wyższy.
Na miliard pokonanych kilometrów samolotem, odnotowano zaledwie 0,05 przypadków śmiertelnych, natomiast w podróżach samochodem na miliard km ginie aż 3,1 osoby. Jak widać, różnica jest naprawdę spora. Podkreślić należy, iż bezpieczeństwo wciąż rośnie i z roku na rok liczba ofiar wśród pasażerów samolotów jest mniejsza.
Oczywiście nie da się przewidzieć wszystkich okoliczności czy też awarii statków powietrznych, pamiętać jednak należy że aby świadczyć usługi lotnicze:
- każdy przewoźnik lotniczy musi posiadać certyfikat uprawniających go wykonywania komercyjnych operacji lotniczych. Taki certyfikat wydaje Urząd Lotnictwa Cywilnego w oparciu o kilkutygodniowy audyt bezpieczeństwa i na jego podstawie zawierane jest ubezpieczenie firmy, lotu, samolotu, pasażerów itp.
- Każdy samolot ma prowadzone przeglądy co 50, 10 i 200 godzin lotu lub określony czas. W odróżnieniu od samochodu, każdy samolot musi mieć również dedykowaną mu certyfikowaną stację obsługową która wykonuje w tym samolocie od 8 do 15 przeglądów rocznie.
- Każdy pilot przechodzi restrykcyjne szkolenia, które są okresowo odnawiane i aby utrzymać ciągłość pracy musi zdać co 6 miesięcy całościowy egzamin z umiejętności i znajomości samolotu na którym pracuje.
- W przestrzeni komercyjnej w której latają samoloty pasażerskie nie ma amatorów. Z tej części przestrzeni korzystają jedynie zawodowi piloci którzy są w ciągłym treningu.
Podczas lotu samochodem w której wiele czynników jest od nas niezależnych, są przypadkowi kierowcy, nie zawsze gotowi do jazdy, auta w różnym stanie technicznym, różnej jakości drogi, może zdarzyć się wiele!
W ruchu lotniczym ryzyko katastrofy jest relatywnie niewielkie, gdyż nie tylko piloci, ale setki osób (których pasażer na co dzień nie widuje) pracują nieustannie, dzień i noc nad bezpieczeństwem lotów, minimalizując ewentualne „czynniki nieprzewidziane” do możliwego minimum.
W Call&Fly to bezwzględny priorytet, także na naszym pokładzie możecie się Państwo zawsze czuć bezpiecznie! 🙂
Pozdrawiamy, Call&Fly